20 mars 2010

Vimpler- et minikurs








Jeg får ofte mailer med spørsmål. Alle mulige slags spørsmål! De fleste handler om hvor jeg har kjøpt ting, malingsfarger eller lån av bilder. Jeg svarer så godt jeg kan, selv om det noen ganger tar litt tid (savner noen et svar fra meg må dere gjerne spørre en gang til). Men av og til er det noen som har lyst til å lage noe, men ikke vet hvordan de skal gjøre det. Jeg er jo selv glad i å skape ting og vil selvsagt gjerne at andre skal kjenne på den deilige følelsen det er å ta i bruk noe hjemmelaget. Her kommer derfor, på oppfordring, et lite mini-kurs. Hvordan syr du vimplene dine? lurte Hildegunn på. Her er min oppskrift.

Begynn med å klippe ut trekanter i den størrelsen du synes passer. Her har jeg valgt noen litt avlange, du kan se en annen utgave her, og en tredje variant her. Hvert "flagg" består av to deler. Sy disse sammen i de to langsidene med tett sikk-sakk eller overlock om du har det (bilde 2), vreng og stryk (bilde 3). Sy sikk-sakk over kanten oppe (bilde 4) . Sy et skråbånd brettet på langs over kanten oppe (bilde 5) . Og: VIPS!

På det øverste bildet ser dere den ferdige vimpelrekken jeg har sydd til dette lille tantebarnet mitt. Stoffene jeg har brukt er diverse rester, og noe fra Stoff og Stil, de har også strykemerke-monsteret. God lørdagskveld!


37 kommentarer:

Anonym sa...

du er snill du - nå skal jeg jammen meg sette meg ned og lager vimpler til vesla snart - ingen god undskyldning nå!!

ANETTESHUS.COM sa...

Ååå, så flotte!! Nå fikk til og med JEG lyst til å ta frem symaskinen igjen ... Dette hørtes jo ikke sååå vanskelig ut?! Takk for at du deler:)

Ha en fortsatt fin helg!!

Klem klem
Anette:)

Hjemmekjær sa...

Hei hei, å tusen hjertelig for hyggelig kommentar:)

For noen skjønne farger i vimpelrekka! Har tenkt noen ganger å sy en til gumman, men har så mange prosjekter her samtidig...

...når man snakker om inspirasjon, så er det iallefall det her hos deg!! Er fast leser av din flotte blogg, og blir glad når jeg ser det er nytt innlegg;)

Ha en fin fin kveld!
Hilsen Sylvia

Elisabeth, innerst i veien sa...

Takk. Det ser så enkelt ut når dere som kan sy setter i gang. ☺ Har veldig lyst på sånne kule vimpler jeg også. Ja, jeg kan kanskje starte med å skaffe meg en symaskin...Fortsatt god lørdagskveld.

Anette {foreldremanualen} sa...

Tusen takk! Synes det strykemerke-monsteret var prikken over i'en!

Tre Kusiner sa...

Åj no blei eg skikkelig gira. Kanskje i morgon kveld? tihi

Tusen takk!

Klem F

Hvit Villa sa...

Du er utrolig flink og kreativ! Jeg og symaskinen er ikke bestevenner,men jammen fikk jeg lyst å prøve :-) Ha en strålende fin helg videre.

@__EY__ sa...

Hei.
Skikkelig fine bilder på
bloggen din. "På denne siden"
falt jeg særlig for det med
de tre koslige sengene på.

Ha det bra.

Villblomsten sa...

Såå mye flott du har laget her på siden din :-)
Og såå mange flotte bilder :-)

Ha en fin dag :-)

Myhome sa...

Nydelige vimpler, flinke, kreative og snille deg:))
Du har en veldig flott blogg og et utrolig vakkert hjem!!
Ha en fortsatt fin helg!
Klem Anita

Rosa sa...

Fine vimplar, mali-mo!

Anita fra hjerterommet sa...

Lekre vimpler:) Takk for at du deler oppskrift:)

Solveig (Svingenslillehus) sa...

Takk for den hyggelige kommentaren..:)
Hvor lyst og lekkert du hadde det!
Og en kjempe søt prinsesse!
Klem fra Solveig

IfraLahell sa...

Så flott innlegg og fine vimpler! Dette var en kjempefin fremgangsmåte. Da mangler jeg bare skråbånd og litt tid så er jeg i mål;)

Ha en deilig søndag!
:)

Smått og Stort sa...

Supert! Flott at du tok deg tid å lage minikurs for oss! Nydelige vimpler du har laget. Vi skal pusse opp lillebrors rom snart og da har jeg lyst å lage noen vimpler!
Ha en fin søndag!

Auuud sa...

Så nydelige vimpler du lager! :) Ønsker deg en fin søndag!

Prinsessen paa erten sa...

KJEMPESTILIG :) :) :)

Ramme Alvor sa...

Så flott! har prøvd sjølv men sidan eg er av den slurvets sorten vart det litt shabby resultat :)
Viplane dine er kjempefine!

Unknown sa...

Nydelig vimpelrekke med flotte fargar:0)
Takk for minikurset, kanskje til og med eg kan prøve meg;9)
Symaskina står i kjellaren, så det er jo eigentleg berre å hoppe i det...trur eg...
Ha ein fin søndag, klem

Kaylovesvintage sa...

nice idea

BO sa...

Så flinke du er!!! Eg er ingen sydama...så her er da kjøpevimplar.
Veldig glad i bloggen din!
Tenke på dåke!
Ha ein gode søndag!
Klem

Guttemamma sa...

Bare innom for å ønske deg og dine en fin påske,ja litt tidlig ute...men tar litt bloggefri!!
Vimpler ja..hi hi,det har blitt noe trekanter..
klem ♥

bea-cici sa...

tenker på deg <3

Kristin sa...

Tusen takk for at du delte oppskriften. Supert!!! De er jo kjempeflotte :)

TONE sa...

FLINKE DU!!!! Det ser så enkelt ut...Og det er vel det....muligens!!

Ha en deillig søndag videre =9

Klemz

Jill sa...

Kjempeflotte farger på vimpelrekken din!
Jeg har stadig planer om å sy vimpler, men så var det den tiden da...
Tusen takk for at du deler oppskriften med oss!
Fortsatt god søndag!

Margitta sa...

nei, nå må eg vel sy vimpler... alltid har hatt lyst te det, men aldri kommt så langt :)

Mitt hvite hus sa...

Så flotte vimpler du lager.. kjempeflink er du... O=)

Ønsker deg en fin søndag videre..

klem Kerstin

Solveig (Svingenslillehus) sa...

Så flotte vimpler! Flink du er.. Skulle ønske at jeg kunne sy litt å :)

La meg til som følger! Her var det nydelig!

Klem

This and Dots sa...

Så flott! Nå skal jeg prøve meg på vimpler også! :-) Veldig hyggelig blogg du har! Linda :)

Bitteliten sa...

Tusen takk for mini kurs! Lekre farger på den vimpelen! Har lenge tenkt å lage en slik, men har liksom ikke hatt tid. Nå ligger stoffene her og skriker til meg... Og etter dette fine innlegget, har jeg ikke så mange unnskyldninger igjen.. ;)
Ha en fin søndag kveld!

Berthas Oldebarn sa...

For noen skjønne vimpler! Som alltid er det vakre bilder & herlig inspirasjon her hos deg!
Klem

Min stil sa...

Takk for tipset. Kanskje jeg en gang får tid til å prøve.
Ha en fin uke.
Hilsen Susanne

Martes atelie` sa...

Ser jo ganske lett ut...
Kanskje jeg også klarer det. Er ikke heeelt venn med symaskinen. Tror det har noe med min tolmodighet å gjøre. Men...disse var det fristende å prøve seg på.

Jannickes Hjemmekos sa...

Heisann
Så du var én av de 10 finalistene i NIB sin konkurranse; gratulerer! Jeg stemte naturligvis på deg. Klem fra meg

Min Still By Maia sa...

Vimplene dine er bare verdens skjønneste! Du er så flink med symaskinen.

Mange klemmer fra Maia

Anonym sa...

Flotte vimpler, og veldig fint med en oppskrift!

Jeg har stemt på deg i NIBs spiseplassen-konkurranse. Håper du vinner, det fortjener du :)

Klem fra Stine