04 juli 2009

Rabarbra





.
Min mor har bestandig sagt at man ikke må spise rabarbra etter St. Hans...det er visst noe med en syre som ikke er spesielt bra for tennene... Vel, mamma...jeg er jammen glad du er på hytten uten internett. De siste to dagene har jeg nemlig kost meg med litervis av denne deilige rabarbrasaften. I tillegg til å smake fantastisk, så synes jeg denne rosarøde fargen er så utrolig fin. Rosene på bildet plantet jeg ifjor, de heter Lavender Dream og allerede i år er de helt dekket med lys lillarosa blomster. Anbefales! Den fine lille flasken på bildet er en gammel Isi Cola flaske som jeg fant under en opprydning i kjelleren. Fin sant? Den krøllete blondeduken er egentlig en gardin som jeg heklet for noen år siden. Som dere ser har strykejernet ferie ;)
.
.
.
Jeg hadde aldri laget rabarbrasaft før, men etter litt inspirasjon herfra og herfra satte jeg igang. Min oppskrift ble sånn:
.
12 stilker rabarbra, kuttes i ca 1 cm store biter, ha i en panne sammen med
1 liter vann, kok opp og la koke 10-15 minutter. Sil saften og ha den tilbake i pannen sammen med
5 dl sukker og
saften av en sitron, kok opp. Avkjøl.
Blandes ut med vann og ha i isbiter......
.
Knallgodt!!!!!!!!!!!!
(og fremdeles har jeg tennene i behold. Men skulle mamma få rett har jeg nå iallfall en veldig flink tannlege). God helg!!!
.

23 kommentarer:

mi-rachel sa...

så lekkert ut.

Henriette sa...

Det såg utruleg lekkert og godt ut. trur jammen eg må prøva. har ein rabarbraplante som er klar for å skjerast ned for andre gong i år:)

Kloggen var utruleg søte. Hugsar at klogger var eit must for alle småjenter då eg var liten.

Dukkestova vert utruleg fin:)

Ha ei flott helg.
Klem:0)

Hulda sa...

Bildene dine er jo en drøm i seg selv. :) Så lekkert og stilfullt. Tipper safta er god også. :)

Unknown sa...

Så lekre bilder!

ralfefarfars paradis sa...

Takk for oppskriften! Har masse rabarbra i fryseren plukket før st.hans;) Har aldri hørt noe om syre, bare at rabarbraen blir seigere- og ikke så god på smak.
Nydelige og stemningsfulle bilder, flott flaske. De rosene var vakre!!

Dagny- Heim sa...

Det er nok oksalsyre mor di har advart mot, og for mykje inntak av den gifta kan føre til dårleg opptak av kalsium, som igjen går utover tenner og skjelett. Små barn og ammande mødre bør vere spesielt forsiktige.
Rabarbra produserer mykje av dette, men det finnest sortar som produserer mindre enn andre.

Tipper at du skal drikke mykje saft for å bli hardt ramma :-) Trur du må ete minst 1-2 kg rabarbra....
Veit ikkje kva som skjer med syra når rabarbraen blir varmebehandla. Men om ein kuttar ned dei gamle stilkane som inneheld mest av syren, kring St.hans, så kjem det nye, friske ein kan hauste med godt samvet etterkvart :-)
Det var dagens leksjon...

Kos deg med safta di du! Den såg utruleg god ut!! Og slike nydelege bilete også. God helg!

Maliva`s verden sa...

Hmm var både lekkert å se på,men sikkert også smaker godt.Takk for oppskriften og fine bilder som alltid:O)Klem fra Maliva

Emmas Verden sa...

nydelig rose..
jeg har mange gode barndomsminner med rabarbra..en stilk rabarbra og en kopp med sukker..ingenting var vel bedre enn det ;)
ha en fin sommer!!
klem Anne ;)

Husdraumen/Anita sa...

Nydelig farge!

Det må bli rabarbrasaft på oss til neste år....dette så godt ut.

Anita

Mia sa...

Så flott at det lar seg gjøre å bruke rabarbraen også etter St Hans. Det var jeg glad for å se, for jeg har vært alt for sent ute med min, trodde jeg. Men den dag imorgen skal jeg koke saft av mine (idag skal jeg bort, ellers hadde jeg gjort det idag). Nydelige bilder av den deilige saften din!

ANETTESHUS.COM sa...

MMM... dette både ser og høres fantastisk ut!!! Nyyydelige bilder!!

Ha en fortsatt strålende sommer!

Klem Anette:)

Tante Mimmi sa...

Å, det minnar meg på at eg må få meg ny rabarbra! Var så grei å gjødsle min for to år sidan..eg tok litt vel i og den takka for seg...
Draumesumarrabarbrabiletertilåhapåveggen!

silje-sin sa...

Så nydelige bilder, og safta så kjempegod ut! Har lyst til å prøve meg på det jeg også, det får bli til neste år. I fjor lagde jeg rabarbragrøt og i år syltetøy, får ta en ting av gangen;) Ha en flott helg! klem fra silje.

Philia sa...

Vilka LJUVLIGA bilder! Känner att jag måste prova det där receptet...

Kram Från Philia

Hem och Lycka sa...

Hihi, skoj att kunna inspirera! Den ser jättegod ut och jag har ett glas bredvid mig just nu med just rabarbersaft i ;-) Hoppas det går bra för mig ändå hos tandläkaren nästa gång :-D

kram Mia

Monica sa...

lekre bilder og jeg fikk skikkelig lyst på rabarbra saft. Oppskriften skal jammen meg lagres. øsnker deg en nydelig sommerkveld:) klem monica

Solveig sa...

KNALLfine bilder! De her kan du få betalt for i matmagasin, altså!!

Ante ikke at en ikke skulle spise rabarbra etter st.hans. Ser uansett deilig ut.

Ps: kommer mail til deg snart, er bare heeelt ute på sommerferie:)

liven sa...

Dette så ggodt ut Mali-mo og nok leskende i varmen!!
tenker du trenger det nå ja....håper det går fint med deg!!!

et kjært hjem sa...

Så fine bilder, det så deilig ut!

Tante Mimmi sa...

kjøkken kjøkken vil sjå kjøkken! Mini-utekjøken! Det er det eg vil ha!

Haust sa...

Oi, så lekkert! Kanskje eg må gå laus på rabarbraen i morgon!

Eg kom plutseleg på at eg gløymde å svare deg på kor vi har kjøpt bladebatteria til kjøkkenet vårt! Dei er kjøpt på Byggmakker.

God helg! :)

Anonym sa...

I wish not agree on it. I think nice post. Particularly the appellation attracted me to read the whole story.

Anonym sa...

Good brief and this fill someone in on helped me alot in my college assignement. Gratefulness you as your information.