19 mars 2011

lørdagsvår




Krokus på kjøkkenet og i hagen står snøklokkene i knopp. Flere varmegrader og ute er det sol fra en høy og skyfri himmel...nesten så jeg tror det er vår for alvor. Når våren kommer pleier jeg å flytte oppussingsprosjektene ut av huset og jobbe utendørs med å pusse opp der istedenfor. Hagen vår er ganske stor, 7 mål med villniss, mye trær og enda mere ugress. Jeg har ingen ambisjoner om å bli kvitt ugresset (men skulle gjerne fått bort bringebærvillnisset), likevel blir det litt mer skikk på hagen her hvert år. Gleder meg til å gå igang med hagearbeid i år, og har allerede planlagt flere prosjekter...selvsagt ;)

veien ned til huset må gjøres ferdig, med drenering, nytt dekke av grus og bed med steinkanter på sidene
"lekeplassen" i hagen her skal få en sitteplass for voksne
ny sandkasse skal lages på den samme lekeplassen
blåbærbusker og et nytt epletre skal plantes ved lillemaliens huskestaiv
vi skal begynne på en jordbæråker
noen flere roser skal plantes i det store bedet langs huset
og litt andre planter kommer nok til både her og der...jeg drømmer fremdeles om en hvit magnolia ;)

Av frø har jeg tenkt å plante pyntekorg, sommerasters og nellik. Lillemalien vil ha solsikker. Er det noen av dere som kan anbefale andre sommerblomster eller toårige, som er enkle å få til? Idag skal vi ut og gjøre unna litt vårrydding, sage ned litt mer ved til neste års vinter og brenne kvister på bål. Lillemalien har fått sine egne små arbeidshansker, trillbår og sag og er klar til innsats mens illebroren tar formiddagsluren i vognen ute ;)  Dagens lunsj blir pølser over bål og marshmallows ;)

God helg!


11 kommentarer:

Anonym sa...

Herlig vårstemning! Det er det hos meg også-litt lenger sør:)
Jeg elsker ringblomster så her blir det frodige ringblomstbed- de sår seg selv men er også enkle å ta frø av når de avblomstrer. Blomkarse er også enkle og som ringblomsten er de en barnevennlig blomst- begge kan spises.
Sukkererter i krukker(har liten hage),er en hit hos oss for hva er vel bedre enn å lete etter nye myke sukkererter blant bladene:)
Med så stor tomt må det jo være flott med en blomstereng der du vil ha det lettstelt-finnes som blomsterblanding. Lykke til:)
Hilsen Inger:)

Nanna sa...

Underbart med krokusar! Det är vår det! :D
Ha en underbar helg!

Min Still By Maia sa...

Vakre vårbilder! Det er vår i mitt innlegg i dag også.

SOLklemmer fra Maia

TheaJ sa...

Sv: tusen takk for så fine ord!! Kondolerer med at du mistet datteren din, du har helt rett i det du sier - hverken mor eller datter skal behøve å oppleve slikt tap. Ønsker deg alt godt fremover:)
klem

mali-mo sa...

Hei Inger!
Tusen takk for tips, setter pris på det. Har hatt ringblomster før, kanskje på tide å prøve dem igjen ja!

God søndag!

Mamsens hus sa...

Nydelig vårblomst!
Ønsker deg en fin dag. :)

LIVS LYST sa...

Herlige vårløker! Liker godt bilder ovenfra slik som du har gjort det!

Ha fiiine vårdager!
Klem fra Liv

Anonym sa...

Nyyydelige bilder! Elsker bollen du har plantet i!

Ønsker deg en herlig vår :D

Klem fra Milla i vest

H sa...

Hei hei!

Hvilken herlig blogg! Tar turen jevnlig på besøk.

Ønsker deg og dine en flott helg!

Hege.

ralfefarfars paradis sa...

Det er nok mye mer vårstemning hos dere, enn her- men den kommer;) Herlig med hageplaner- ejg aner jo ikke hva som skjuler seg under snøen;) Håper du har hatt en fin helg;)

vår lille verden sa...

Hei:)Fin og interesant blogg du har!Legger meg til som følger:)Ha en fin mandag..