23 februar 2008

Nytt sy-prosjekt

Da jeg kjøpte stoff til leketeltet (se over) så kjøpte jeg jo like godt litt ekstra...for det kan jo alltid komme godt med. Det er visst en (u)vane jeg har lagt meg til hver gang noe skal sys, og resultatet er at jeg nå etterhvert har en stor haug med små reste-biter liggende.



Nå tenkte jeg å gå igang med å få brukt disse restene til et lite prinsesse-prosjekt (og dermed få frigjort hylleplass til nye rester hehe).
Jeg kjøpte sengehimmel på IKEA for en tid tilbake og syns igrunn den var fin som den var, men hva er vel et prinsesserom uten litt ekstra stash?

Så etter litt grubling fant jeg ut at en liten prinsesse-pyntekant på sengehimmelen, sydd av restestoffet kanskje kunne bli fint. Kastet meg over symaskinen og sydde opp noen trekanter som jeg tenker å få festet til sengehimmelen på et vis.

Vet ikke helt hvorden jeg skal få det til ennå, men tenker kanskje å sy trekantene på et bånd og knyte dem på..? Tenker at de må jo henge jevnt rundt hele kanten men finner nok en løsning.


Men jeg hadde jo fremdeles masse stoff liggende og fant ut at et lite prinsesse-lappeteppe sikkert hadde vært både pent å se på og hyggelig å sy...
Noen ganger er det kort fra ide til handling hos meg (selv om mengden halvferdige, for ikke å si såvidt påbegynte prosjekter er stadig økende..) og denne gangen kastet jeg meg over lappene med liv og lyst.
Selvsagt kunne jeg ikke være smart nok til å velge et pent maskinsydd teppe. Neida. Inspirert av en barndom med litt for mye lesing i "Huset på prærien" og lignende bøker, fant jeg ut at et håndsydd amerikansk quilteteppe sikkert hadde vært kjempepent for datteren min! Ruset av mine drømmer om meg selv i hovedrollen som den gode mor på prærien, med lykkelig barn som sover søtt inntullet i sitt vakre lappeteppe, kastet jeg meg over prosjektet med friskt mot.
Vel. Vel. Vel.
Behøver jeg å si at drømmer ikke alltid beholder stjerneglansen når man forsøker å overføre dem til virkeligheten?



I ettertid ser jeg at disse lappeteppene kanskje ikke ble sydd av utearbeidende mødre med 100 jern i ilden. Og at teppet heller ikke ble ferdig den første uken. Eller måneden.



Adskillige sene kveldstimer senere innser jeg at gullungen kanskje kan få teppet til konfirmasjonen. Eventuelt til bryllupet.
Men det blir jo fint? Et skikkelig prinsesseteppe syns jeg. Hvis det noengang blir ferdig. Trøsten får være at jeg ser at flere av medbloggerne her i Blogglandia har pågående teppeprosjekter de også.
I mellomtiden koser jeg meg med å sy og lar resten av alle de tingene jeg egentlig burde gjort seile sin egen sjø (hvem trenger forresten egentlig nyvaskede gulv hver helg?)



Så aktivitetene for helgen min er i boks og jeg ønsker dere alle en riktig GOD HELG og lykke til med alle små og store prosjekter!

6 kommentarer:

Mummimamma sa...

Hei!

Her var det en ny blogg gitt, så moro!
Jeg er ganske fersk selv også.

Så flott et leketelt, ble helt imponert jeg. Noe sånt hadde nok min lille prinsesse likt også, men siden jeg og symaskinen er uvenner, så nøyer jeg med å beundre ditt telt jeg.

Ha en fortsatt fin lørdagskveld!

borghild sa...

Hei!
Så gøy å se bilder fra barnerommet, jeg er imponert over både hjemmesnekret hylle (så ikke skeiv ut for meg) og det flotte leketeltet!
Og så ser jeg vi har hatt samme idé, sengehimmelen fra Ikea ligger nemlig klar, og jeg hadde også tenkt å sy fast vimpler i den:-) Men prosjektet er ennå litt på vent siden snuppa fortsatt ligger på vårt rom...
Hilsen fra Borghild:-)

Nette sa...

Oi, for et lekkert teppe det blir..skulle gjerne ha begynt på et sånt et selv, men det hadde nok aldri blitt ferdig:) Vimpler til sengehimmelen blir knallfint!

Tove sa...

Så flink du er til å sy!! Og datteren din er jo bare 1 år enda..du har så god tid atte....:)

Og trekantene var kjempesøte, gleder meg til å se dem ferdig "montert"

klem

Anonym sa...

Hejsan
Såå fantastikt fint ditt lapptäcke blir. Jag är väldigt imponerad av dig. Själv ha jag planer på att sy ett lapptäcke men det får nog allt bli med fyrkantiga rutor... ;-D Även om jag tycket att ditt är finare.
Jag har ett bekännade att göra jag har lagt ut en bild på min blogg som jag antar är ert hus, med vackra korgstolar längs med huskanten. Är det inte ok så var snäll och hör av dig så tar jag genast bort den. Tack på förhand och förlåt att jag inte frågade först! Jag har givetvis lagt till adressen till din fantastika blogg till mina favoriter.

Anonym sa...

Min bloggadress till ovanstående inlägg kom inte med den är www.lillafina.blogspot.com
Mvh Charlotta