09 desember 2011

Julekalender 2011: ballettlampe



Det kan være kjekt å bytte litt om på ting, eller å rett og slett få noe nytt i heimen (selv om man kanskje ikke egentlig trenger det så veldig da). Bare noe nytt fordi det er kjekt, rett og slett. Enda kjekkere synes jeg det blir når man kan lage noe man ønsker seg selv. Mye billigere blir det jo som regel også. Fine tyll-lamper er ikke akkurat rimelige, og lillemaliens balletskjørt er altfor hyppig i bruk til å bli brukt som lampeskjerm ;) Derfor sydde jeg likegreit en selv. Etpar kvelder foran tv-en med nål og tråd, og så ble det ny lampe til lillemalien. Ballettlampen min, kaller hun den for, og er kjempefornøyd.

Utgangspunktet var en lampe med skjerm (Living), hvor jeg tok av stoffet på skjermen og sydde på tyll (Stoff og Stil) for hånd. Jeg klippet opp 8 lengder, hver på ca 70 cm, brettet over på toppen og sydde fast under ringen oppe, og nestet fast noen sting rundt den nederste ringen også, slik at ikke tyllen skal komme borti den varme lyspæren. Det var igrunnen knakende lett, og er man litt nøyaktig blir resultatet bra.

Nå er det kosefredagskveld her, lillemalien og meg sitter i sofaen med ullpledd, sjokolade, chips og brus med Beat for Beat på tv, mens lillebror sover søtt ;) God fredagskveld til dere alle sammen! 



Hihi, ser på bildet her at opphenget ikke er skikkelig hengt opp...sånn er det når  man har det for travelt med å ta bilder før lyset forsvinner helt ;)

8 kommentarer:

ralfefarfars paradis sa...

Såå fortyllende;) Skikkelig lekkert, og det er kjekt med litt forandring innimellom- tror det er litt sunt også;) Så skjønt bursdagsbarn under her-den som var fem år igjen- jeg husker faktisk den bursdagen ganske godt- hadde sånn rød indianerkjole med frynser.
Ha en fortsatt fin fredag.
Klem fra meg.

NIB sa...

Veldig fin. Herlig romantisk, og så er det liksom litt tødt også. Det er 100 poeng, hihi.

Håper dere har koset dere med beat for beat:) Nå er det rett på nytt på nytt:))

klem fra sol

englemor sa...

SÅ SØT!
Sånn skulle jeg ville hatt på
vårt soverom ;-) Nydelig!

Kos med tv og snop!
Nå er pakken sendt :-)
Klem fra Hilde

hobbyvimsa sa...

Den ble kjempe fin..tenker vesla ble fornøyd:)

Nyt helgen med dine:)

Klem Linda:)

Nooria sa...

Jeg elsker å se bilder fra hjemmet dit. Du har det kjempefint! Kunne flyttet rett inn ;-).

Lampeskjermen var også helt herlig. Må bare spørre: Er den brannsikker?

Fru Føreland sa...

Såå utrolig søt lampe! Hadde passet perfekt på jenterommet her hjemme;P Liker så godt leketeltet du har laget og, supert at du har lagt ut "oppskrift" på hvordan man kan lage det selv.

Ha en fortsatt god helg!

Fruehuset sa...

Kjempe fint:)
Skikkelig prinsesserom!

Aia- Taubanevegen sa...

Supersøt lampe, den var helt skjønn!

Fortsatt god førjulstid til deg! :)