14 desember 2015

Julekalender 2015: med lussekatter





Jeg lovet dere jo oppskriften på lussekattene "mine", og til de som har lyst til prøve noe nytt en dag etter selveste Luciadagen, så kommer den her. Dette er kjempelette lussekatter å lage, og den lille smaken av marsipan gjør noe med deigen, altså. Og det MÅ være ekte safran. Veeeldig godt- jeg lover!

1 kg hvetemel
150 g sukker
1 pk gjær
kardemomme ( rikelig, 3-4 ts)
1 ts salt
1 egg
1 pk safran
Jeg elter alt dette sammen i 15 minutter, 
bruker kald melk og jeg smuldrer gjæren direkte i melet.
Tilsett så

150 g kaldt (meieri) smør i terninger
100 g revet marsipan

Etter 15 minutter har jeg så i smøret og marsipanen, 
litt om litt, og elter i 10 minutter til.
Heves ca 1 time.
Etterhves ca 40 min, ikke damp, kun vått håndkle over. 
Steker på 180 grader i ca 10 minutter.



Ingen kommentarer: