09 april 2008

Skolekjøkken på swahili- chapati

Da kameraet er hos reparatør på ubestemt tid...kommer det her en liten serie blogginnlegg med bilder som ikke er helt nye...

Dette er noe jeg spiste mye av i Tanzania, og jeg lærte også å lage det selv. Det er en slags lefse-brød-pamnnekake, som serveres som den er sammen med det man måtte ha for hånden; suppe, kjøtt, fisk, grønnsaker-you name it! For de av dere som ikke er fremmed for et forsøk på noe nytt på matlagingsfronten, er dette ganske enkelt. Fint å lage utendørs dersom du har takke!


Her ser dere meg i full gang med matlagingen på kjøkkenet hjemme hos min venninne Mary.

Og så over til skolekjøkkenet:
1 liter mel
1 kryddermål salt
vann til det blir en fast deig

Deigen skal ligge og hvile noen timer før bruk.



Over sees et lite vareutvalg fra det lokale markedet.

My very good friend Mary helps me make chapati in her kitchen, set of just outside Dar es Salaam. Together with her chicken soup they taste really delicious. Back home in Norway I recreate the taste with chapatis made on a norwegian sort of frying pan called "takke". Please respect privacy agreement. Kindly, do not copy or use any phtos without my permission. Thank you.

11 kommentarer:

Maria sa...

Hvor ser det bare helt heligt ud ! Specielt at lave mad på den måde, det er jo bare som vi har set det i tv. Må have været utroligt at være der. I øvrigt rigtig lærende og fint at du skriver noget om landet - jeg er helt benovet *smil*.

Så må jeg sige dig tusind tak for din kommanter ved mig. Jeg selv oplever heldigvis som oftest at tingene flasker sig, og jeg har succesoplevelser. Men nogen gange oplever jeg bare at "huden er tyndslidt", og så vælter det hele bare. Det jeg blir provokeret af, er folks mangel på pli. For frustrationerne forstår jeg godt. Jeg ville ønske jeg bare kunne arbejde 50% stilling men det er ikke rigtigt muligt.
Pastelperiode...uha ja.. Jeg elsker også pasteller, blandt meget andet.
Idag har jeg et indlæg helt uden brok, det er faktisk befriende, ha ha ha

Ha en fin aften,
klem Maria.

Bo med Lena sa...

Lykke til med innlevering du også. Fredag her også! Hva er det egentlig vi gjør her inne nå da..? :) Alt for å slippe å jobbe med oppgaven:)

Jeg nærmer meg slutten, men kaster inn håndkle nå. Har sittet i hele dag, så nå er det nok!

Lykke til du også!

borghild sa...

Så spennende å tilbringe tid i et land så ulikt vårt eget! Spennende å tilegne seg ny kunnskap om alt fra mat, kultur, klima osv, kan jeg tenke meg iallfall:-)
Jeg er uansett sikker på at det var en utrolig opplevelse. Klem B:-)

Tante Mimmi sa...

Hei ven!
Du veit eg er gift med ein kokk, og no fortalte eg intuiastisk om lefse-pannekake-greiene! Eg leste oppskrifta,og så ser han tørt på meg "E d trolldeig???" ....
Eg skal no teste det ute i det fri ein dag! Me har reira oss til i hagen- drog tilogmed presenning over bålplassen her om dagen!(Estetisk vakkert..)

Pennen til vindauget heiter Uni Posca (og det står "fade and waterressistant") Men....ikkje veit eg kva den er vannfast på? Papir??? Prøv om du vågar! Eg har det i inngangspartiet mitt og det er mang ein gang at besøkande står på utsida og prøver å lesa speglvent..!
Eg har skreve den søte "resirkulerte historien" fra ein Afrikansk kunstnar som vitja galleri 3,14 i Bergen i ..august,trur eg. Den må eg blogge om ein dag!!! klem

mali-mo sa...

DU MISTER MIMMI! TROLLDEIG!!!??? Be han om å la være å steike det i time-dagesvis hihi. Tenker kokken får få litt rettleiing.

MeyBiMe sa...

WOW!!!
Spennende bilder :-)
For en opplevelse du har hatt???
Ha en fin kveld :-)

Hulda sa...

Tusen takk for en veldig koselig hilsen inne hos meg. :) Ble glad for den!

Må ha vært veldig interessant å besøke dette landet. Madonnafiguren under var utrolig fin!

Dans på roser... sa...

Å, det ser herlig ut!
Jeg har en utfordring til deg i bloggen min, men ser nå at du har tatt best/pest utfordringen.

God natt. =)

Marie sa...

Flotte bilete og kjekt å lese om då du var i Tanzania. Har du vore med på noko hjelpearbeid der kanskje?

Takk for helsing inne hos meg!

God natt og god torsdag :)

ChatrinesLiving sa...

Så spennende mat da!
Blir ofte kjedeligere varianter her i huset ja...
Å nydelig den madonnaen var!
Ha en finfin dag!
Klem fra chatrine:)

Aina sa...

Imponerende, Tanzania er ikke det første feriemålet for folk flest;0)
Kan du ikke fortelle litt mer om turen? Humanitært arbeid?
Høres vertfall godt ut, og det ser ut som dere hadde det veldig kjekt der på bildet.

Klem!