06 november 2011

to år etter- minnedag

Wilmas lille fot. I hånden min. På sykehuset dagen etter at hun var født.

Idag er det allehelgens søndag, den kristne kirkes minnedag for dem som er døde. En slik dag er fin synes jeg, uavhengig av religiøs tilknytning. De fleste kjenner vi noen som har mistet mennesker som stod en nær. Vi som lever med en sorg i hjertet vet jo godt at vi ikke trenger en spesiell dag for å minnes dem som er borte. Minnene er jo der bestandig. Savnet også.

Men det at andre ser det savnet, og våger å si noe om det, det er ikke dagligdags. Kanskje jeg kan få  komme med en oppfordring? Bruk denne dagen! Send en tekstmelding, skriv en mail, legg igjen en hilsen på FB, eller rett og slett gi en klem til en du kjenner som har et menneske for lite i livet sitt. Det betyr gjerne så mye mer enn du kanskje tror. 

Mens vi ennå var på sykehuset etter Wilmas fødsel husker jeg hvor opptatt jeg var å ta bilder av henne. Jeg var så redd for å glemme henne, redd for å miste små detaljer, de lange øyenvippene hennes, bollekinnene og de solide små hendene med smilehull i knokene. Jeg tok hundrevis av bilder. Idag skulle jeg ønske at jeg hadde tatt enda flere. Ikke fordi jeg glemmer henne, men fordi det er godt å vite at de bildene finnes, selv om jeg fremdeles knapt klarer å sette meg ned og se på dem. Jeg har jo bildene så levende i hodet fremdeles.

For meg var det tungt å tenke på, at hun en dag ville bli glemt. Ikke av meg, men av andre. Det er sårt å kjenne at hun i livet rundt oss ikke regnes med. I det å bli glemt ligger det liksom at livet hennes har vært forgjeves. At hennes eksistens i min mage gjennom ni måneder er uten betydning og ikke behøver å bli husket. Og slik er det ikke.


Jeg trenger jo ingen spesiell dag for å minnes deg, lille Wilma min. Min lille krølltopp. Minstejenten min. Min egen. Du er jo med meg i hjertet mitt bestandig.
Likevel tenner vi et ekstra lys på graven din idag, og jeg blir litt rørt og litt glad for å se at ditt lille lys idag står der og skinner omgitt av et hav av andre små lys på kirkegården. Du var her hos oss kun en kort stund, men du satte et avtrykk i oss som lever med i oss for bestandig.

44 kommentarer:

ELLEMELL sa...

fine ord...
stor varm klem fra ellemell :)

Med kjæleik til livet sa...

så sant -- lyset er tent her og

monikaklemma

Sommerfjøsen sa...

Varme tanker til deg og din familie. Når jeg gikk gravid med min lille så tenkte jeg ofte på de som jeg kjenner som ikke får se sine små vokse opp, og kanksje var jeg selv litt redd - så selv om man ikke snakker så ofte om det - så er ikke de glemt. Klem.

Elisabeth, innerst i veien sa...

Vakkert skrevet. Klem.

giraffmamma sa...

Det er så trist og så godt å lese det du skriver. Så sårt å miste et lite barn, et evig savn. Gode tanker fra meg!

mrs Sessan för Lifestyleblogs.se sa...

Så vackert skrivet fina du. Jag blev rörd långt in i hjärte roten & kunde nästan känna din smärta när du skriver orden -At hun en dag vil bli glemt.

Jag förstår dig så gott i just det & sender dig en bøttevis med STORA KLEMMER

Renate sa...

Trist å miste noen en er glad <3 i <3
Å det e så sant at me slutte alldri å savne den som har gått bort <3 tenke på det kvar dag, blir minnet på d hver dag, og savnet blir større for kvar dag som går <3
Mistet min pappe for 5 år siden <3 å det er like trist ennda.... Godt å ha e grav å gå til, hvor en kan få være alene om sorgen, tenne lys, pynte med fruske blomster og bare være nær <3
Godt å dele tanker og dele sorgen med andre.. Syns egentlig me burde vært flinkere å snakke om døden.
Tenke på deg og din familie <3 i dag <3 Ta godt vare på hverandre <3
Klem fra Renate <3

Marte sa...

En fin oppfordring, kjære deg!

Wilma ♥

Varm klem, Marte

umulie sa...

Jeg har tent lys i dag.
- en varm klem til deg fra meg.

hilsen umulie

Berre Kristin sa...

Sterkt og vakkert skrive! Takk for oppfordringa.

Hjem Kära Hjem/ Anna sa...

vakkert bilde av den lille foten til Wilma!
Dager som denne er fine til å vise at vi tenker på dem som står oss nært. Men tankene har vi alltid med oss uansett c",)

Klem Anna

hobbyvimsa sa...

Jeg tenner lys for dere i dag igjen jeg:)

Har to små barn selv,som betyr hele verden.Kan ikke si at jeg vet hvordan dere har det fordi jeg har ikke opplevd det selv.Men sender dere mange gode varme klemmer..

Klem Linda:)

Anonym sa...

Du er så flink til å sette ord på dette - så sant, og så ekte, trist og rørende - og tårene triller mens jeg leser.
Varme tanker til deg og din familie.
Lise

Alberte sa...

Jeg gråter med deg.

Unknown sa...

Å kjære vene, dette var rørende og tøff lesing. Dette rørte meg langt inn i hjerterota. Jeg skulle gjerne deltatt på et arrangement som går i Sandvika i kveld - hjertefred, men må dessverre tilbringe kvelden i kiosken i ishallen. Uansett, dette var en flott oppfordring. Noen får sms av meg i dag!

Fortsatt fin søndag!

◘ Beate ◘

Breivik Samfunnshus sa...

Så underlig at jeg skulle lese dette hos deg i dag, har akkurat vært inne på ei minneside for min aller beste vennine og lagt igjen en liten "hilsen"…

Jeg har selv mistet mange nære, har også abortert, men det "teller" liksom ikke. Selv om man hadde planlagt svangerskapet og var klar til å kjenne liv fra den lille, men ikke fikk det . . .Man vil jo gjerne at dissa barna som ikke er fysisk hos oss, skal telle like mye som de sprell levende !!!
Du fikk møte din lille Wilma, og jeg kan bare prøve å innbille meg hvor grusomt tomt det må føles når den lille kroppen er livløs :`( og ikke en varm liten bylt. . .
håper du med tiden finner styrken til å se på bildene, studere trekkene hennes og bære henne så inni hjertet som bare en mamma kan…..

Mine tanker er med deg idag, jeg tenner ett lys for dere og Wilma,
fra en mamma til en annen . . . .
Varme klemmer fra Maren i nord !!!

Unknown sa...

Vakkert og rørende... Jeg tenker på dere ♥

englemor sa...

Nydelige ord <3
Du skriver så vakkert!
Har ei go venninne som mistet sin lille gutt da han var 6 dager gammel.
Han blir aldrig glemt og spesielt ikke av de av oss som var i begravelsen.
Jeg synes det er så fint at du kan skrive så vakkert om dine følelser og tanker. Tårene mine renner og et lys tennes for lille Wilma og alle andre små som ikke fikk bli blandt oss så lenge.

Varm klem fra Hilde

Pink lady sa...

Sender deg en god klem!

Lisas hjem og skatter sa...

Klem <3

Jorid + NOE Blog sa...

Her triller en tåre ned kinnet mitt, og sender deg en god varm klem gjennom nettverdenen! En klem jeg håper du kjenner et snev av, fordi jeg skulle gjerne ønske jeg kunne gitt deg en på ekte. Vit at jeg tenker på dere, og tenner et lys for lille W ikveld!

<3 Godklem

Whitebite sa...

Wilma❤

Mette sa...

<3

Janne sa...

Det er så rørende å lese det du skriver,tårene triller...er selv mamma til 2 små jenter å kan ikke fårestille meg hvordan smerten ved å miste sin lille kjære er. Tenner et lys for Wilma i kveld <3

Anonym sa...

Så nydelig skrevet. Så godt det må være å kjenne på den følelsen at lille Wilma var et ønsket og kjært barn. Du vil helt sikkert aldri glemme henne, og en dag vil du kanskje møte henne igjen? Lysene er tent på bordet hos meg i kveld - tenker på deg og dine.
Klem fra en mormor

FruLisa sa...

Hm, skulle inn og kommentere ang flisene dere vurderer jeg.... Men jeg tror jeg bare legger igjen en god klem i stedenfor. En klem til lille Wilma♥

MineBlom sa...

Jeg har tent lys for Wilma. Og jeg tenker på dere...
MineBlom (Birgitte)

MineBlom sa...

Må bare også si, at du uttrykker deg så utrolig bra skriftlig... Det er også veldig bra å kunne gjøre det ;O)
Varm hilsen og klem fra meg

Stines Hjem - Livet på landet sa...

Varme tanker sendes til deg, kjære deg....

nadja sa...

fine ord, kjære deg. stor klem sendes deres vei på en dag som dette.

Fru Fly * Heidi sa...

Sender gode tanker og en varm klem, Ingvild. Og et lys er tent for Wilma her, sammen med lyset til to andre små engler.<3

Øyeblikk sa...

Sterkt, vakkert, rørande og viktig!
Wilma <3

krinkelkroken sa...

Nydelige ord Ingvild,gråter alltid når du skriver om lille Wilma, en ufattelig sorg at hun ikke er sammen med dere...var så redd for at vår lille jente skulle forlate oss også forrige uke, den fryktelige maktesløse følelsen er helt ubeskrivelig, heldigvis gikk det godt, men føler vi lever på nåler fortiden..
jeg gråter med dere Ingvild og tenner lys for skjønne Wilma<3

deconordic sa...

Jeg har selv en søster for lite, og jeg har en Wilma. Sender deg mange mange klemmer og gode tanker.

Tenner et lys for dere.

Klem

Anonym sa...

Varme tanker til dere <3 Aina

Anonym sa...

Tenker på deg og alle dine <3

Anonym sa...

Tenker på deg og alle dine, klem Annika <3

Hege sa...

Du - dere - og deres lille Wilma - dere er stadig i mine tanker. Spesielt når jeg i jobben møter andre som mister sine elskede små. Takk for at du deler! Jeg, og andre som leser bloggen din lærer. Og gjennom det kan vi gjøre så utrolig mye bedre for andre vi møter på vår vei.

Stor klem.

Johanne Brekkevold sa...

Du sier det så vakkert <3

Kaisas mamma sa...

Har ingen ord, bare tårer... Alt godt til dere og til lille Wilma der oppe i himmelen <3

martine sa...

<3 Gårsdagen var fin, det er godt å kunne ta frem følelsene som egentlig er tilstede hele tiden, men som til tider må skyves litt bak i hjertet.

Det du skriver om at slike dager også er fine fordi det er godt å kjenne at andre også ser savnet - det har jeg ikke tenkt over før, men det ER så sant

Bildet av lille foten til Wilma er sterkt og nydelig! Så liten og perfekt <3

Forever Love sa...

Fine ord som alltid!! Jeg har jo skrevet det så mange ganger før og jeg tenker jo så ofte på lille Wilma, og på dere som sitter igjen.. Jeg kommer i alle fall aldri til å glemme henne.. Laget et innlegg til minne om henne på bursdagen hennes.Og det tenker jeg å fortsette med:-) og som jeg skrev der gjorde denne historien et så inderlig sterk inntrykk på meg..

..for en fin liten fot!

Stor varm klem til deg

Refleksjon på livsvegen sa...

Godt du klare sette ord på det du tenkjer..

Stor klem

Tone sa...

Jeg vil bare takke deg for det du deler. Du skriver så vakkert og jeg kjenner både smerte, sorg og så masse, masse kjærlighet her jeg sitter og lar ordene dine røre meg. Wilma har satt ett viktig avtrykk i meg gjennom deg og for det vil jeg takke dere begge :)

Klem Tone